Uitgelicht:
Advertentie:

Nieuws

Nieuws uit Makkum en omstreken

IJsselmeerminnen uit Makkum winnen ‘HT-race’

4-6-2019


HARLINGEN - De dames van roeivereniging de IJsselmeerminnen uit Makkum hebben vrijdag voor de derde maal de illustere Harlingen- Terschelling roeirace gewonnen.
Acht dames en hun stuurman wisten met hun sloep de ‘Pulp Fiction’ de overkant te halen in 3 uur en 20 minuten, over een afstand van zo’n 34 kilometer. De ‘HT-race’ is de race der races in sloeproeiend Nederland. Wind en golven zijn de dames van de Pulp Fiction op het lijf geschreven met daarnaast de uitstekende stuurmanskunsten knalden ze de concurrenten in het eindklassement ruim voorbij.
 
De eerste plaats: pulp fiction Makkum, tweede plaats: Egbert wagenborg Terschelling, derde plaats: west arvada Terschelling.

Bron: Bolswards Nieuwsblad

Havens Súdwest-Fryslân krijgen Blauwe Vlag

11-5-2019


BOLSWARD - De stichting Keurmerk Milieu Veiligheid en Kwaliteit (KMVK) heeft dit jaar opnieuw de Blauwe Vlag toegekend aan de havens van Bolsward, Makkum, Sneek, Workum en Stavoren (zowel de binnen- als de buitenhaven).

De vlag staat voor een veilige en duurzame haven. Wethouder Erik Faber van Súdwest-Fryslân, met duurzaamheid in portefeuille, was deze week in Stavoren waar hij de toegekende vlag met zichtbaar genoegen in top hees.

De Blauwe Vlag
De Blauwe Vlag is een exclusief eco-label dat wordt uitgereikt aan meer dan 3.500 stranden en havens in ruim dertig landen in Europa, Zuid-Afrika, Marokko, Nieuw Zeeland, Canada en het Caribische gebied. Nederland telt 123 jachthavens met de Blauwe Vlag. Vijf daarvan liggen in Súdwest-Fryslân. De stichting KMVK controleert ieder jaar of de havens aan de eisen voor de Blauwe Vlag voldoen. Voorbeelden van die eisen zijn: veiligheidsvoorzieningen als trapjes in de grachten en brandblusmiddelen en duurzame havengebouwen.
Wethouder Faber is content met de erkenning. ,,Als dé watersportgemeente van Nederland hechten we veel waarde aan duurzaamheid”, zegt hij. ,,In onze havens hebben we de basis goed op orde. Mooi dat de stichting KMVK dit ook ziet en ons opnieuw de blauwe vlaggen toekent.”

Lees meer ...

Bron: Bolswards Nieuwsblad
Wethouder Erik Faber hijst de Blauwe Vlag in de haven van Stavoren. (© Foto: Sophie Kroon.)

Leerlingen CBS De Ark adopteren oorlogsmonument

7-5-2019


KORNWERDERZAND Leerlingen van CBS De Ark in Makkum hebben op 4 mei bij het Kazemattenmuseum een monument geadopteerd voor kapitein Boers en luitenant Ham. Het museum hoopt met dergelijke acties het belangrijke verhaal van Kornwerderzand ook voor toekomstige generaties levend te houden.

De jaarlijkse dodenherdenking vond plaats rond de drie monumenten van het museum. Daar zijn kransen en bloemen gelegd, onder meer door burgemeester Jannewietske de Vries (Súdwest-Fryslân) en Commissaris van de Koning Arno Brok.

Ook de kinderen van de Makkumer basisschool toonden hun respect en legden bloemen, evenals vertegenwoordigers van Koninklijke Marine, Koninklijke Landmacht, Koninklijke Luchtmacht, Koninklijke Marechaussee, veteranenorganisaties, en nazaten van kapitein Boers, bevelhebber van de stelling Kornwerderzand tijdens de meidagen van 1940.

Bron: Bolswards Nieuwsblad
Foto: Henk Tigchelaar



Eerste Plein Air Festival Makkum heeft ruimte voor enthousiaste schilders

13-4-2019


Door op
Makkum – Mede met steun van het Ondernemingsfonds Súdwest-Fryslân is het gelukt om een Plein Air Festival in Makkum van de grond te trekken. Daarbij zijn [semiprofessionele]schilders op straat aan de gang en produceren werken. Deze worden daarna tentoongesteld en tegen aantrekkelijke prijzen ten verkoop aangeboden.
Het evenement vindt plaats van dinsdag 11 t/m zondag 16 juni.
Een twintigtal kunstenaars uit binnen- en buitenland heeft al toegezegd te komen. Er is echter nog voldoende ruimte voor amateurschilders uit de regio en de provincie. De deelname is gratis. Aanmelding kan via frans@egmondpr.nl.
De opzet is ongeveer gelijk aan vergelijkbare festivals in Domburg, Noordwijk en Bergen. Ook daar worden de geproduceerde werken dezelfde dag in een locatie ten verkoop opgehangen. In Makkum geschiedt dat in de oude fabriek van de Koninklijke Tichelaar, die vrijwel belangeloos ter beschikking is gesteld door Carex Friesland. De expositie is alle dagen van het festival geopend.

Bron: GrootSneek.nl

Casco schip voor kou en warmte in takels

21-3-2019


MAKKUM

Het aluminium casco van het jacht Symbiose wordt gekeerd op de werf KMYachtbuilders in Makkum. De opdrachtgever van het enkele miljoenen euro’s kostende schip, een Nederlandse familie, is ontworpen om zowel in de kou van de noordelijke vaarwateren als in de tropen te varen. Het ruim 22 meter lange schip wordt daartoe onder meer uitgerust met extra waterdichte deuren in verband met de veiligheid. Ook de boeg heeft dikkere huidplaten om bescherming te bieden tegen pakijs. De oplevering vindt volgend voorjaar plaats.

FOTO KM YACHTBUILDERS

Bron: Leeuwarder Courant

Sinds Tichelaar zijn winkel in Makkum sloot en verhuisde, ligt het achterliggende werkterrein aan de Turfmarkt er verlaten bij. Het dorp wil weten: Wat nu?

19-3-2019


Sinds Tichelaar zijn winkel in Makkum sloot en verhuisde, ligt het achterliggende werkterrein aan de Turfmarkt er verlaten bij. Het dorp wil weten: Wat nu?
Koninklijke Tichelaar Makkum sloot in 2013 de winkel in een eeuwenoud complex aan de Turfmarkt. Het oudste bedrijf van Nederland (sinds 1572) verhuisde in 2014 van de dorpskern naar haar andere fabriekslocatie aan de Kalkovens aan de rand van het dorp.
Twee rijksmonumentale panden en het grote terrein tegen het centrum aan kwamen te koop en werden verkocht. Maar zes jaar later ligt de boel er verlaten en leeg bij en is er nog geen nieuwe bestemming. Een projectontwikkelaar heeft plannen in de maak voor de locatie.
Om kraken te voorkomen wordt er momenteel tijdelijk gewoond in de panden aan de Turfmarkt. Maar op het terrein erachter is sinds de sluiting geen activiteit meer.

Onbevoegden

,,Het wordt regelmatig betreden door onbevoegden’’, stelt Arjen Doedel, inwoner van Makkum en CDA-raadslid in Súdwest-Fryslân. Hij stelt schriftelijke vragen aan burgemeester en wethouders om helderheid te krijgen over de plannen die er zijn voor het terrein.
,,It libbet bot yn it doarp. Minsken wolle witte wat der no bart”, zegt Doedel. Ook is er zorg over de veiligheid. ,,It terrein sjocht der suterich út. Bern boartsje der. Der is alris in brântsje sticht. It wurdt der allegear net better op.” Het dorp wil graag op de hoogte worden gesteld. ,,It is in grutte lape grûn, flak tsjin it sintrum oan. It is in wichtich plak foar it doarp.”

‘Kathedraal’ van Makkum moet minister Van Nieuwenhuizen overtuigen

18-3-2019


Foto, Centimeterwerk in de Lorentzsluis: een jacht van scheepsbouwer De Vries passeert de nauwe doorgang. | beeld scheepsbouw de vries en Frans Ebeltjes
 
18 maart 2019, 03:00
aangepast 18 maart 2019, 09:11
 
Frans Ebeltjes
Tientallen miljoenen aan extra omzet en structureel 3000 nieuwe banen in de maritieme sector, dat is de winst van verbreding van de Lorentzsluis bij Kornwerderzand (Afsluitdijk). Maar de minister staat voorlopig op de rem.
Makkum
Al decennialang wordt de skyline van Súdwest-Fryslân bij Makkum gedomineerd door het enorme dok van scheepsbouwer De Vries. Van ver over de vlakke weilanden, maar ook vanaf het IJsselmeer is de hal te zien waarin naar luxe en formaat tot de verbeelding sprekende jachten voor de rijken der aarde worden gebouwd. Momenteel wordt de fundering gelegd voor een tweede hal, die nu al de ‘kathedraal van Makkum’ wordt genoemd. Want het gaat goed in de luxe scheepsbouw. Straks kan er aan twee schepen tegelijk worden gewerkt. Goed voor het bedrijf en goed voor de werkgelegenheid ...

Bron: nederlandsdagblad

Bowie Barbiers uit Makkum finalist NK Poetry Slam

5-2-2019


Bowie Barbiers uit Makkum was finalist op het NK Poetry Slam

MAKKUM/UTRECHT - Het gesproken woord als kunstvorm. Bowie Barbiers (28) uit Makkum kwam er twee jaar geleden min of meer per toeval mee in aanraking. Zaterdag stond ze in de finale van het NK Poetry Slam in Utrecht.
Van de acht finalisten die via een een aantal voorrondes de eindstrijd haalden, overleefde ze de eerste ronde, maar strandde vlak voor de finale. ,,Ik treur niet”, kijkt ze terug. ,,Het was ontzettend vet. Om in Tivoli te staan was al indrukwekkend.” De Pandorazaal waar het NK zich afspeelde was met zeshonderd verkochte kaarten tot de laatste stoel gevuld. ,,Ik had nog nooit voor zo’n groot publiek gestaan.”
Zelf omschrijft de organisatie poetry slam als een kruising tussen literatuur en sport waarbij zowel de inhoud als de voordracht van belang zijn. Bowie begon haar avond met de voordracht van ‘De regelloze taal’, een pleidooi voor minder taalregels. Alle acht performers kregen een cijfer van de driekoppige jury, maar ook de waardering van het publiek telde voor de helft mee in de beoordeling. Deze werd getoetst met behulp van een applausmeter.
Bowie behoorde tot het vijftal dat doorging naar de tweede ronde. Hierin droeg ze ‘De vuurtorens’ voor. Een veel ingetogener stuk, wat uiteindelijk haar laatste bleek. Ze heeft waardering voor de uiteindelijke finalisten Maxime Garcia Diaz en Martje Weijers. ,,Ik ben fan van beiden. Als er twee mensen verdienden om in de finale te staan, waren zij het.” Eerstgenoemde won de nationale titel.
Voor Bowie begon de weg naar de finaleplaats twee zomers geleden op een kunst- en theatercamping in vlakbij het Franse dorpje Coullons. ,,Ik was voor mezelf wel aan het schrijven, maar zonder dat ik wist wat ik er mee wilde. In Frankrijk kwam ik voor het eerst in aanraking met spoken word.” Ze hoorde een medewerker van de camping een voordracht doen en ze was verkocht. Thuisgekomen ging ze Googelen op schrijf- en performcursussen. Ze sloot zich na een succesvolle auditie aan bij het netwerk Poetry Circle 020 in haar huidige woonplaats Amsterdam. Met dat gezelschap kwam ze wekelijks samen. Vanuit die groep ontstond dichterscollectief En Vieze Versa, waarmee ze onlangs een eigen geschreven voorstelling opvoerde.
Inspiratie voor haar gedichten haalt Bowie uit dagelijkse dingen. Persoonlijke zaken. ,,Twee jaar geleden was ik heel erg verliefd. Toen heb ik daar veel over geschreven, maar er komen allerlei soorten onderwerpen voorbij. Het begint vaak met een verwondering, een irritatie of iets wat ik mee maak. Ik ga er niet voor zitten, maar ik begin met schrijven als er iets in me opkomt.”
Bowie groeide op in Makkum, ging in Bolsward naar school en rondde vervolgopleidingen in Leeuwarden en Rotterdam af. Ze werk als freelance grafisch ontwerper; een baan waarin ze haar creativiteit ook kwijt kan. Grappig genoeg omschrijft ze zichzelf als een ,,grammaticaal drama.” ,,Ik heb dyslexie”, verklaart ze. Daarom is de spoken word-variant waarschijnlijk een goede match. ,,De voordracht is de helft van de inhoud.”
,,Ik ben blij dat ik dit heb leren kennen. Zo kan ik mij performend creatief uitdrukken.” In het voorjaar komt een door Bowie geproduceerde cd uit, waar onder meer drie nummers -poëzie gecombineerd met muziek- van haar te horen zijn. ,,En ooit hoop ik een luisterboek uit te brengen.”
Yme Gietema.

Bron: Bolswards Nieuwsblad

Nieuwe kathedraal Makkum mét behoud van historie Amels

6-12-2018


De eerste paal van het tweede dok van De Vries Scheepsbouw in Makkum is gisteren geslagen. Jorritsma Bouw uit Bolsward heeft de klus voor een 166 meter lange hal à tientallen miljoenen euro’s gekregen. Het dok moet De Vries de toekomst in helpen, maar de werf heeft eveneens gekozen voor behoud van het verleden.

,,Een voormalige interieurwerkplaats uit de tijd van de werf Amels zal worden opgeknapt, mogelijk vestigen we er een kantoor in”, zegt directeur Sijbrand de Vries. ,,We moeten de heritage van deze werf niet vergeten. Weten waar je vandaan komt en waar je nu staat, is belangrijk.” Een tweede pand dat bewaard blijft, is It Strânhûs, dat stamt uit de jaren zeventig van de vorige eeuw. De Vries nam de Amels-werf in 2005 over.

Grotere jachten
Bij de nieuwbouw van de tweede ‘kathedraal’ van Makkum duizelt het van de grote getallen. Het aantal voltijdbanen op de werf zal stijgen van driehonderd naar 375. De nieuwe werf is dus 166 meter lang, en daarnaast 37 meter breed en 28 meter hoog. In lengte is het een kleinere versie dan de huidige hal, maar waar het droogdok nu superjachten tot 120 meter aankan, is dat in de nieuwe hal 140 meter. Ook kunnen de schepen groter in de breedte (van 19 naar 21,5 meter) en in de diepte (van zeven naar acht meter). Met de ruimere afmetingen wordt tegemoet gekomen aan de wens voor grotere jachten.

Bron: frieschdagblad.nl

KM Yachtbuilders bouwt ijsgangbestendig charterschip voor reizen naar Noord- en Zuidpool

30-11-2018


MAKKUM (NL) / ZEEBRUGGE (BE) – Het door KM Yachtbuilders in Makkum gebouwde aluminium zeiljacht Qilak 66 is eind november 2018 opgeleverd aan haar Belgische eigenaren, de familie Carlier uit Brussel. Dit gebeurde in de haven van Zeebrugge.

Belgische familie liet uniek jacht bouwen bij KM Yachtbuilders

De op Terschelling geboren ontdekkingsreiziger Willem Barentsz ging 400 jaar geleden met een houten schip op verkenning in het Noordpoolgebied, Philippe Carlier en zijn kinderen uit Brussel doen dat in 2019 met een in Friesland gebouwd aluminium schip met veel veiligheid en high tech aan boord.

“Veiligheid en robuustheid waren belangrijke punten voor de vader Philippe, zoon Thomas en dochter Marion,” vertelt Jildou Huisman, woordvoerster van de Friese werf. “Dit is terug te vinden in het aanvaringschot voorin de punt met een extra ice-gurder, ijsversterking onder de waterlijn met huidplaten van 10 mm in plaats van 6 mm en aluminium dekluiken. In totaal heeft het schip maar liefst vijf waterdichte deuren. Daarnaast heeft de Qilak 66 onder andere een droge uitlaat, kielkoeling, twee 70 kg zware ankers, een liftkiel en dubbele roeren.”
Hoge breedtegraad expedities
Het bijzondere jacht is ontworpen door Owen Clarke Design in Engeland om met gasten in ‘high latitude’ gebieden te kunnen varen, in de poolgebieden dus. Het charteren zal in eerste instantie gedaan worden vanuit Tromsø in Noorwegen. Vandaar worden bestemmingen als Spitsbergen, Ijsland en Groenland aangezeild. Het uiteindelijke doel is om naar het zuidelijk halfrond te varen en het Beagle-kanaal in Zuid-Chili en Argentinië te bevaren.
Aan boord is ruimte voor 8 gasten en 4 bemanningsleden. De dinghy wordt opgeborgen in een dinghy garage onder de kuip en kan gasten van het schip naar de kant brengen voor een ski of wandeltocht. De gasten kunnen na zo’n uitstapje op de wal weer aan boord op verhaal komen in de on-board-sauna terwijl de bemanning een diner voor hen bereidt in de ruime galley.
Eigenaar en captain Philippe Carlier bij de oplevering: “Veertig jaar van dromen, vier jaar van plannen en nu na anderhalf jaar bouwen is het eindelijk zover. Dit is één van de mooiste dagen van mijn leven! Om dit samen met mijn zoon en dochter te kunnen doen is erg speciaal voor me. Ik kijk er echt naar uit om mooie tochten te maken aan boord van de Qilak en gasten de prachtige wereld in het noorden én het verre zuiden te kunnen laten zien.”

Bron: Friesnieuws.nl